Kérdéseket
fogok feltenni Ez a program általában 9 napon,
napi
két óra alatt
szokott lefolyni. Most csak 50 percünk van,
ezért nem
fogunk mindent
kidolgozni. Kezdhetjük?
- Igen. - mondták a
gyerekek.
- Mi hiányzik
szerintetek?
Mi nem tetszik?
- A magnószalag
begyûrõdik.
- Oké,
felírom.
- Sötétben
nem
találni bele a zárba.
- Köszi!
- Nem lehet jól
megmosni a
gyümölcsöt.
- Jó, most hagyjuk
abba!
Volt már 64 ötlet is egy 14 fõs
csoportban.
-
Most döntsetek, melyiket akarjátok
kitalálni. Ki
szavaz a magnóra? 2
fõ. Felírom. A zárra? 15
fõ. És a
gyümölcsmosóra? 8 fõ.
Csináljunk
két
csoportot, vagy elég lesz egy? Ki szavaz a
kettõre?
Senki? Akkor egy
téma lesz, a zár?
- Igen. - mondták a
gyerekek.
- Ki lesz a vevõje
a
terméknek?
- Aki
megvásárolja.
- Aki használja.
- Ne csak az emberben
gondolkozzatok!
- A zár.
- A kulcs.
- Nagyon jó.
- Melyik a legfontosabb?
- A kulcs.
- Igaz. Mit akar a kulcs?
- Bejutni a zárba.
- Jó. Mit kell
csinálnia a termékünknek, hogy a kulcs
bejusson a
zárba?
- Megmutatni az utat.
-
Irányítani a
lyukhoz.
- Melyik a pontosabb?
- A második.
- Akkor erre megyünk
tovább. Hogyan lehet valamit egy lyukhoz
irányítani?
- Fénnyel.
- Megvezetéssel.
-
Csúszdával.
-
Tölcsérrel.
- Melyiket
válasszuk?
- A
tölcsért!
- Jó.
Mibõl legyen?
- Fémbõl.
-
Papírból.
-
Mûanyagból.
- Melyiket
választjátok?
- A mûanyagot.
- Mit kell még
kitalálni?
- A
méretét
és, hogy hogyan rögzítjük a
zárra.
- Melyik függ a
másiktól?
- A
rögzítés
módjától a méret.
- Akkor
elõször
nézzük a rögzítés
módját.
- Mihez lehet
rögzíteni?
- A takarólemezhez.
- Hogyan?
- Ráragasztva.
- Füleket
alászorítva.
- Melyik a jobb?
- A leszedhetõ, az
alászorítás.
- Felrajzolja valaki?
- Ennyi volt a
bemutató. Van még néhány
percünk. Van
valakinek kérdése?
-
Két dolgot szeretnék kérdezni,
Józsi
bácsi. - szólalt meg egy
szemüveges kislány. - Ha a mi igazgató
nénink
meghívja, hogy csináljon
velünk egy tábort, elvállalná?
- Persze!
Örömmel.
És mi a másik kérdés?
- Ezt tényleg mi
találtuk ki?
- Nem úgy
érzed?
-
Azért a kérdések
nélkül nem ment
volna. Be kell vallanunk valamit. Egy
összeesküvést
terveztünk Józsi bácsi ellen.
- Megijesztesz.
Miféle
összeesküvést?
-
Azt terveztük, hogy felhívjuk a
figyelmét arra, hogy
mi is itt vagyunk,
nekünk is van véleményünk,
szeretnénk
élvezni mi is az órát. De nem
sikerült, mert mi voltunk a célpontban,
nekünk
szólt az óra, és tényleg
élveztük. Sõt kitaláltunk
valami teljesen
új dolgot.
-
Õszintén szólva, nem teljesen
új a dolog.
Egészen véletlenül olyan
témát választottatok, amit
már az egyik
csoportom is megcsinált. Úgy,
hogy üzletet nem tudtok vele csinálni, hacsak nem
kérdezitek meg a régi
csoport tagjait. Õk egyébként 3000
forint
különdíjat nyertek vele a
Lakáskultúra laptól. A
másik része a
dolognak. Én nem értek a
feltaláláshoz. Közgazdász
vagyok, nem
mérnök. Csak azt tudom, milyen
kérdéseket kell feltenni. A válaszokat
ti
találtátok ki. Nem vagyok
tanár sem. Ezért nem magyarázok, csak
kérdezek a szakemberektõl, jelen
esetben tõletek. A kérdéseim
inkább
kíváncsiak. Nem azt akarom tudni,
hogy megtanultátok-e a leckét, hanem, hogy mire
vagytok
képesek.
Azért
azt még elmondanám a tanár
vendégeimnek,
hogy a technika tantárgyban
ezt a módszert alkalmazva, és
továbbvíve
már szerszámhasználat,
anyagismeret sõt, üzleti
terv-készítés, közös
vállalkozás is lehet
belõle.