Hétfõ,
matek óra. A KAPTÁR most vizsgázik. A
csengõ megszólalt, Éva néni
belépett a terembe.
- Szerbusztok.
Azt hiszem, már mindenki nagyon várja a mai
szereplést. Vannak jelentkezõk?
Rozi, Ági, Andi, Pötyi és Tomi állt
fel.
-
Szóval, ti öten? Rendben van, gyertek
középre, kezdjétek. Mi a feladat?
-
Szeretnénk
kiszámolni, hogy mennyibõl tudnánk
megcsinálni és mennyiért
tudnánk eladni 200 darab kazettát a
múltkori környezet
óráról készített
vídeó-felvételrõl
másolva.
- mondta egyszuszra Rozi.
-
Kiszámoltátok már, vagy most
fogjátok? - kérdezte a
tanító néni gyanakodva.
-
Nem, Eddig
kérdéseket fogalmaztunk meg egymásnak,
de a válaszokat csak most tudjuk meg. Van még egy
társunk, a 7.b-bõl, az õ
válaszai
nálam vannak. - mondta Rozi.
- Na,
kezdjük! - vált
határozottá Rozi hangja. - Ági, mire van
szükség?
- Jövõ
héten szombaton kellene vinned
Békéscsabára 200 kazettát a
környezet óráról.
- Andi! Hogy
lehetne ezt megcsinálni? - kérdezte Rozi.
-
Van 11 napunk
holnaptól. Vegyünk tízet, biztos, ami
biztos. A felvétel egy órás lehet
legfeljebb. Ha egymás után vennénk
át, az 200 óra lenne, az 8 nap és
még 8 óra, éjjel-nappal, vagy napi 20
óra. Ez nem megy, mert egyrészt
iskolába kell jönnünk,
másrészt gyerekek vagyunk. Azért sem
lehet, mert, ha errõl az egy
kazettáról
akarnánk másolni mind a 200-at, teljesen
tönkretennénk. - sóhajtott Andi.
- Mit javasolsz?
- kérdezte Rozi.
-
A legjobb az
lenne, ha össze tudnánk szedni 6
vídeómagnót. Akkor egyrõl 5
felé másolva lehetne napi négy
óra alatt megoldani a 200 darabot. - mondta Andi.
-
Megkérdeztem az osztályt a
kiránduláson, össze tudjuk hozni a hat
magnót. - szólt közbe Tomi.
-
Össze
tudod kapcsolni õket? - kérdezte Andi. Mert, ha nem, akkor
10 magnó kellene, hogy ötrõl
ötöt lehessen másolni.
- Annyi nincs.
De az antenna-elosztót kölcsön
kérhetnénk az igazgató
bácsitól. Legfeljebb a
zártláncú TV két
hétig 5 osztályban nem mûködne.
-
Ezt
én megbeszélem az igazgató
bácsival. - szólt közbe Éva
néni, elfelejtve, hogy nem tagja a csoportnak.
-
Köszönjük szépen, lehet, hogy
szükség lesz rá! - mondta Ági.
- Andi,
folytasd! - kérte Rozi.
-
Ha
egyórás kazettákkal dolgozunk, minden
órában cserélni kell. Ez
délután megoldható, iskola
után, de szinte állandó
õrködést jelent. Nem tudom, nem lenne-e
egyszerûbb,
ha 240 perces kazettákkal dolgoznánk.
-
Tehát akkor a felvétel után kellene
szétvágni, és külön
kazettákba tenni? - mondta Tomi.
- Viszont,
reggel be lehetne állítani, és
délben õrzés
nélkül
kész lenne 20 másolat. -
érvelt Andi.
-
Jó,
én már megszereltem beragadt
kazettákat, ollóval szét tudom
vágni a szalagokat, és be tudom celluxszal
ragasztani - kezdte Tomi, majd folytatta - de honnan
lesz 150
üres, szalag nélküli kazettánk
többletbe?
-
Várjatok, Kati írt itt valamit. -
keresgélt Rozi. - Igen. A telepi
vídeó-kölcsönzõben
havonta 100
kazettát selejteznek ki, mert a szalag
elhasználódik a sok
lejátszástól. A kazetták
jók. Ingyen hajlandók ideadni. És van
a másik oldalon is egy
kölcsönzõ.
Tõlük is lehet kérni.
-
Mennyi idõ egy
ilyen szétvágás, és
kazettákba szétrakás? -
kérdezte Pötyi Tomitól.
-
Várjál! - gondolkodott el Tomi. - Öt
csavart kicsavarni, mondjuk öt perc. becsavarással
együtt. Gyorstekeréssel egy
órát egy perc alatt lehet
továbbítani. Akkor az
áttekercselés. Ez a sok. Ehhez nincs
külön tekercselõ.
Tudnál Andi
ötletet adni?
-
Elõször kérdeznék. -
mondta Andi. - ha
szétszedsz egy kazettát, a két
orsó, amelyikek között megy a szalag
egyforma?
-
Persze, a VHS
rendszerû kazettáknál
egyformának kell
lenniük. - csapott a homlokára Tomi. - Akkor
oké! Áttekerek 1 órányit,
kiveszem, szétszerelem, elvágom a szalagot, az
orsóját kicserélem egy
másikra, ráragasztom a szalag
végét a másik kazetta üres
orsójára. Ezt az elejére visszatekerem
1 perc. A maradék elejét megint leragasztom.
Két ragasztás 5 perc.
- Akkor
összefoglalhatom? - kérdezte Andi.
1.
Másolás 4 óra
(délelõtt)
2. 3 perc alatt
visszatekerés, az elsõ óra
végéig.
3.
Kiszedés, szétcsavarozás,
vágás, orsócsere,
ragasztás, összecsavarozás,. mondjuk
összesen 10 perc.
4. Az
új kazettába berakás, a
vége beragasztása, csavarozás,
visszatekerés ez is 10 perc.
Mindezt
négy kazettával kell csinálni
négyszer 23 perc, 92 perc, kb. 1,5 óra. Napi 5
kazetta másolásával 7,5
óra. Ehhez segítség kell neked.
-
Én
vállalom. - szólt közbe Pötyi.
- Akkor már nekem úgysem lesz más
dolgom.
- Van
még megbeszélni való? -
kérdezte Rozi.
- Persze, a
reklám, a feliratozás és a
szállítás - sorolta Andi.
- Akkor rajta!
Nemsokára vége az órának! -
sürgetett Rozi.
-
Oké! Én a felvételre gondoltam
feliratozást. és a kazettákra. A
régi kazetta-tartókat is le kellene
fedni
saját rajzzal, felirattal. Ehhez van
embléma-javaslatom is. A
szállításnál kb. 50-60
kilóra kell számítani, és
207 kilóméterre kell számolni. -
sorolta Andi.
- Én
a vevõk helyében elfogadnék egy
öntapadós címkét,
számítógéppel nyomtatott
felirattal. - szólt Ági.
- Akkor kezdem a
számolást. - mondta Pötyi, és
kiment a táblához.
- Kell 50 db 4
órás kazetta.
az 25.000.- Ft
- A 150 selejt
kazettát nem számolom.
- A
kölcsön
vídeómagnókat, az áramot
sem.
- A munkaidõt
sem.
- A celluxra
és esetleges egyébre legyen
még 1.000.- Ft
- A
kétszer 200 db vignetta 10
Ft-jával 4.000.- Ft
-
A
szállítást nem számolom,
mert apukámmal
megbeszéltem, hogy elvisz autóval, haza is hoz. Egy
éjszakát ott alszunk
szállodában.
Összesen
tehát 30.000.- Ft-ra kell
költségként számolnunk, ami
150 Ft-os kazettánkénti ár. A
többi szívesség és
saját munka.
- Ági! Szerinted
mennyiért lehet eladni egy
kazettát? - kérdezte Rozi.
- Egy
rajzfilm-kazetta legalább 2000 Ft. A miénket,
mivel tanároknak lesz, 1000.- Ft-ért nyugodtan
adhatjuk. - válaszolt Ági.
Az
osztály felhördült, de Éva
néni csendet intett. - Igaza van Áginak.
Én, mint tanár szívesen
adnék érte többet is.
- De a
tanító néni szerepel rajta! -
szólt közbe Karcsi.
-
Ezért mondom, hogy az 1000 forint nem sok.
-
Tehát az összes kiadás 30.000.- Ft, az
összes bevétel 200.000.- Ft. A nyereség
170.000.- Ft. - vonta meg a mérleget Pötyi. -
Anyukámat megkérdeztem, azt mondta,
hogy Általános Forgalmi Adót
nem kell fizetni, mert oktatási
segédeszköznek számít,
és az ÁFÁ-ja 0. Tehát ez a
bevétel mind a miénk lehet. -
Mármint az osztályé! - tette
hozzá Rozi. Errõl már
korábban
megállapodtunk, különösen, ha a
további sokszorosítást is mi
csinálhatjuk, erre és a ti munkátokra
is szükség lehet.
- Mennyi
további sokszorosításra gondoltok? -
kérdezte Éva néni.
-
Úgy
számoltam, hogy, ha van az általános
iskolákban 8 osztály,
osztályonként 100000 tanulóval, ami a
mi osztálylétszámunkkal 4 ezer, 8
osztálynál 32 ezer osztály. Egy
tanár heti 20 órát
taníthat, egy osztályban van kb. napi 5
óra, az 25 óra hetenként,
tehát egy osztálynak lehet 1,25
tanára, 32ezer osztálynak 40.000
tanára. Ha a fele megveszi a kazettánkat, az
20.000 db kazetta, változatlan
lehetõségek
mellett ez 17 millió Ft nyereség, 1000
napi munkával.
-
Mindjárt csöngetnek. Ha még nem
ájultatok el, szavazzatok az
osztályzatról. Egy, kettõ,
hááárom. - vezényelt
Éva néni.
A feltartott
kezek többsége 4-et mutatott, a többi
ötös volt. Elindult a vita. A
többség azzal érvelt, hogy Pötyi nagyvonalúan
elsiklott a személyes
munka, az eszközök és a
szállítás
költségei fölött.
Oszi is
hozzászólt. - Ne ájuljatok el a nagy
számoktól, a hatalmas
nyereségtõl. Pötyi felsorolta az ingyenes
részeit is a
munkának. Ha nem lett volna ingyenes,
számolható volna. Például
tudjuk, hogy összesen 75 óra kell a kis
kazettákra bontáshoz. A
szállításnál
tudnánk számolni a
benzinköltséggel, tudjuk a
távolságot, tudjuk, hogy két
éjszakai szállodaköltség
felmerül. Szerintem sokat tanultunk ebbõl a
szereplésbõl. Tudom, hogy a
többség nem
így döntött, de én
ajánlom az ötöst. Ennél szebb
szöveges példát még nem
láttam. Még egy megjegyzést.
Én úgy látom, hogy itt komoly
munkamegosztás volt. Ági ismeri a
vevõt, Andi
tervezte meg a munkát, de látszott, hogy Tomi
csinálja meg majd, Pötyi számolt a
pénzzel. Rozi pedig - azon
kívül, hogy
tolmácsolta a hetedikes ismeretlen adatait a
beszerezhetõségrõl - kézben
tartotta a csoportot.
Jó kérdései voltak.
Az új
szavazásban mindenki ötöst adott.
Éva néni is.